PaTu opettajalle
KOULUN TYÖSARKANA TOIVO JA PAREMPI TULEVAISUUS
Koulun ja opettajan tehtävä tulevaisuuden toivon vahvistajana on melkoinen! LYKE - keskus on koonnut yhdelle sivulle OPSista otteet, jotka saavat ainakin omat punttini tutisemaan. Millä ihmeen ajalla, energialla, taidolla ja tiedolla osaisin opettaa asioita, jotka hämmentävät ja huolestuttavat itseänikin? Miten saisin oppilaat mukaan tekemään ikätasoisesti ja jopa innoissaan?
PaTu-toimintamalli syntyi, kun kaksi vantaalaista opettajaa ja pitkän linjan ympäristökasvattajaa kohtasivat ja yhdistivät voimansa. Poimimme ytimen yläkoulun Korso Valittaa- toimijuuskasvatusesta ja ryyditimme tekemisen alakoulun ympäristökasvatuksella. Pian huomasimme todistavamme ihmettä. Olimme löytäneet innostavan, herkistävän, helpon ja palkallisen tavan tuoda toivoa peruskouluun.
Vuonna 2023 Vantaan kaupunki ja ELY-keskus näkivät saman kuin mekin; PaTusta voisi olla iloa muillekin. Saimme työaikaa näiden sivujen koostamiseen.
PaTu on yhteistä tekemistä koulussa
PaTu on ylä- ja alakoululaisten yhteistä toimintaa paremman tulevaisuuden eteen. Se on ympäristökasvatusta, nivelevaiheen tukemista ja osallisuutta. Se on luontosuhteen vahvistamista, kestävyyskasvatusta, toimijuutta ja merkityksellisyyden kokemista.
PaTu on puuhapäiviä, retkiä, leikkimistä, kilpailuita, taidetta ja tempauksia. Se on vaikeista asioista puhumista, naurua ja taikaa. Joillekin PaTu on yksittäinen välkkätapahtuma, joka ei vaadi kovinkaan paljon suunnittelua. Jollekin toiselle se on kaksivuotinen valinnaisaine, joka kehittyy ja syvenee tekemisen myötä.
Näiltä sivuilta löydät opettajalle suunnatun PATUN VIIDEN ASKELEEN MALLIN lisämateriaaleineen sekä PRINTATTAVIA APUVÄLINEITÄ OPPIMISEN JA SUUNNITTELUN TUEKSI.
IDEAT- kokonaisuus on suunnattu oppilaille.
Olemme jättäneet OPS- lainauksia vähemmälle ja keskittyneet käytäntöön. PaTu-materiaalin tehtävä on kannustaa liikkeelle. Jos PaTuilun perusteet ja pedagogiset syvyydet kiinnostavat enemmänkin ota ihmeessä yhteyttä!
VIISI ASKELTA PAREMPAAN TULEVAISUUTEEN
Nämä askeleet ovat PaTun ydin. Niiden toteuttamiseen tarvitaan sinut, opettaja.
Askeleet varmistavat, että
- maailma nytkähtää oikeaan suuntaan
- osallistujat saavat PaTusta parhaan mahdollisen hyödyn irti
- PaTu jatkaa kulkuaan ja jää rakenteisiin
Askeleilla tarvitaan printattavia apuvälineitä.
ASKEL 1: idea
Apuvälineenä: IDEAT- sivu ja TOIVO LISÄÄNTYY- lista
IDEA tässä kohdassa vastaa kysymykseen: MITÄ me siellä alakoululla sitten teemme? Vastaus saattaa löytyä näiltä sivuilta IDEAT osastolta tai ehkäpä keksitte jotakin ihan muuta.
Idea voi aluksi olla hiukan epämääräinen. "Leikkipäivä metsässä isolle joukolle" tai "Taiteilua, joka kiinnittää huomion uhanalaisiin eläimiin" riittää hyvin.
PaTuun liittyy vahvasti TOIVON LISÄÄMINEN pienten ja vähän isompienkin ihmisten maailmaan. Tutkikaa jo ideointivaiheessa miten tämänkertainen ideanne lisää toivoa. Saatte samalla neuvotteluvaltin mukaanne.
Kun olette päässeet yhteisymmärrykseen ideasta ottakaa yhteys rehtoriin. Koulun toimintakultturia seuraillen laittakaa sähköpostia tai marssikaa suoraan esittämään asianne.
Perustelkaa miksi ideanne on loistava.
Kertokaa ainakin:
- miten toimintanne lisää hyvinvointia ja toivoa
- mitä tärkeitä taitoja opitte itse
- miten paljon koulun resursseja suunnitelmanne vaatii
Tarvitsette rehtorin puolellenne, sillä loppupeleissä hän on vastuussa koulun toiminnasta.
ASKEL 2: suunnittelu ja sopiminen
Apuvälineenä IDEAT-sivu, TUNTISUUNNITELMA- printti
Kun rehtorilta on saatu lupa edetä on aika sopia AJANKOHTA, TEEMA ja YKSITYISKOHDAT sekä suunnitella TARKKA AIKATAULU.
PaTu-toiminta vaikuttaa monen arkeen. AJANKOHDAN sopiminen ajoissa on tärkeää. Jos suunnittelette tapahtumapäivää esim. huhtikuulle kannattaa alakoulun opettajaan olla yhteydessä jo tammikuussa. Kun PaTusta tulee pysyvämpi osa koulun toimintaa helpottuu tämäkin homma.
Tapahtumanne tarvitsee TEEMAN. Mihin maailman virheeseen haluatte vaikuttaa? Mikä mietityttää alakoulun oppilaita juuri nyt? Onko alakoululla menossa jotakin, jonka osaksi tapahtumanne sopisi? Teema voi olla vaikkapa uhanalaiset eläimet, arjen sankariteot paremman maailman eteen tai omien vahvuuksien huomaaminen.
YKSITYISKOHDISTA on sovittava sekä omalla koululla että alakoulun porukan kanssa. Mistä saamme tarvittavat materiaalit? Milloin ja missä syödään? Kumpi koulu maksaa matkat, jos haluamme retkelle? Onhan kaikille opettajille ok, että olemme pois oppitunneilta? Ja ovathan huoltajatkin samalla linjalla?
PaTu-ryhmänne tarvitsee aikaa SUUNNITELMAN laatimiseen. Kuka tekee mitä missä ja milloin itse tapahtumapäivänä? Mikä leikki valitaan ja paljonko aikaa kuluu mihinkin toimintaan? Entä jos jää aikaa?
Pohtikaa yhdessä vastaukset suunnittelupohjan erittäin oleellisiin kysymyksiin: Mitä pienten oppilaiden on tarkoitus oppia maailmasta? Mitä he mahdollisesti oppivat itsestään? Miten toivo lisääntyy toimienne myötä?
ASKEL 3: tuumaustauko
Apuvälineinä OMA KORTTI, ROOLILISTA ja SALAISET TEHTÄVÄT
Kun suunnitelmat ovat valmiina ja tapahtumapäivän aikataulu sovittu on aika pysähtyä hetkeksi ja keskittyä teihin, yläkoululaisiin.
OMAN KORTIN TÄYTTÄMINEN on oleellinen osa PaTuilua. Nyt yläkoulun oppilaat saavat unohtaa hetkeksi kaikki muut ja pohtia vain ja ainoastaan itseään.
Oman kortin ensimmäinen puoli täytetään ennen PaTu-päivää. Jokainen saa pohtia itsekseen mihin juuri tällä PaTu-kerralla haluaa keskittyä. Rooleista voi toki myös keskustella ryhmäläisten kesken, mutta päätös on lopulta oma. Roolia valitessa kannattaa muistaa, että sinä itse tiedät parhaiten missä omat mukavuusalueesi rajat kulkevat. Kokeile rohkeasti uuttakin, jos siltä tuntuu!
Salaiset tehtävät tuovat PaTuiluun oman mausteensa. Niitä voi valita useita tai keskittyä haastamaan itsensä vain yhteen. Salaisilla tehtävillä on kummallinen taikavoima.
Niin rooleja kuin salaisia tehtäviä voi muokata ja keksiä lisääkin. Pääasia on pysähtyä pohtimaan ikiomaa tekemistään hetkeksi ja tehdä omia päätöksiä.
ASKEL 4: tapahtumahulinat
Apuvälineinä jo täytetyt SUUNNITELMA ja OMA KORTTI sekä ALAKOULUN PALAUTEPOHDINNAT-printti
Tapahtumapäivä on usein melkoista hulinaa alusta loppuun! Jotain yllättävää sattuu aina. Se kuuluu asiaan, sillä teemme töitä IHMISTEN kanssa. Hyvät suunnitelmat auttavat, mutta lopulta kaiken A ja O on LUOTTAMUS itseen ja toisiin.
Vaikka kaikki ei sujuisi aivan suunnitelmien mukaan, aikataulu pettäisi ja joku osio jäisi kokonaan pois tai ohjeet olivatkin aivan liian vaiketa on meillä lupa luottaa siihen, että PAREMPI TULEVAISUUS on jälleen askeleen lähempänä. Olemme onnistuneet, jos koko tapahtumapäivän aikana syntyi yksikin kohtaaminen isomman ja pienemmän välillä tai jos yksikin hippunen toivoa ilmaantui yhdenkään osallistuneen maailmaan.
Loppujen lopuksi AIKUISET ovat vastuussa lasten turvallisuudesta ja muusta oikesti vaarallisesta. He kyllä puuttuvat asiaan, jos rupeaa menemään ihan pieleen kaikki.
Muistakaa hengittää, muu sujuu painollaan paremmin tai huonommin!
Jos mitenkään on mahdollista kannattaa OMAN KORTIN toinen puoli täyttää HETI, kun sotkut on saatu siivottua ja pienet oppilaat vilkutettua eteenpäin.
Oman kortin yläosassa on alue, jolle kerätään vertaispalautetta omilta ryhmäläisiltä. Tarkoittaa siis sitä, että jokainen yläkoululaisista kirjoittaa toisten lappuihin positiivista ja kannustavaa palautetta.
Tämän jälkeen jokainen kirjaa vielä oman paperiinsa päälimmäiset ajatukset päivästä, vastaa kysymyksiin ja käy myös ympyröimässä toiselta puolelta salainen tehtävä, jos onnistui toteuttamaan sen. Opettaja kerää kortit ja jakaa ne myöhemmin takaisin.
MUISTAKAA ANTAA ALAKOULULAISILLE PALAUTEPOHDINNAT PRINTTI TÄYTETTÄVÄKSI
ASKEL 5: jälkipuinti
Tapahtumapäivän jälkeen saattaa olla hepulia ilmassa ihan syystä. Nyt on aika pysähtyä toteamaan: ME TEHTIIN SE! Onneksi olkoon me! Maailma liikahti oikeaan suuntaan siksi, että päätimme lähteä liikkeelle ja tehdä asioille jotakin.
Noin viikon sisällä tapahtumapäivästä on vielä hyvä palata hetkeksi pohtimaan miten meni; mikä onnistui ja minkä olisi voinut tehdä toisinkin.
Alakoululaisten palautepohdinnan ja omien huomiodenne avulla voitte myös pohdiskella lisääntyikö toivo? Suosittelemme jonkinlaista juhlaherkuttelua pohdinnan ohessa!
Hyvin oleellista on vielä etsiä energiaa siihen, että kerrotte seikkailustanne omassa koulussa. Vain siten saamme lisää väkeä mukaan puuhamaan. Aamunavaus tai oma ilmoitustaulu toimivat hyvin. Voitte myös käydä kertomassa pienemmille oman koulun oppilaille toiminnastanne ja kannustaa liittymään mukaan. He ovat niitä, jotka jäävät pitämään PaTu-toimintaa elossa kun te lähdette uusiin kouluihin.
Opettajan rooli
PaTu on kasvatustyötä
PaTun IDEAT- sivu on kirjoitettu yläkoululaisille. Tavoitteena on, että nuoret itse voisivat miettiä retken tai vierailun sisällön ja harjoitella vastuunkantoa jokaisessa vaiheessa.
Parhaimmillaan PaTu-ryhmä toimii melko itsenäisesti. Aikuiset kulkevat rinnalla ja tukevat silloin, kun tukea tarvitaan. Opettaja kääntää peräsimestä laivan oikealle kurssille, jos innokas miehistö meinaa lipsua aivan sivusuuntiiin. Nuorten on tärkeä huomata, että heihin luotetaan, mutta apu on aina lähellä. Aikuiselle kuuluu aikuisen vastuu myös silloin, jos asiat rupeavat menemään pieleen.
Vaikka opettajan rooli saattaa olla melko näkymätön on hän on ryhmälleen elintärkeä. Ilman ohjaajaa ja pedagogia ryhmän toiminta jää puuhailuksi.
Aikuisen tehtävä on pysähtyä jokaisen tempauksen, pidetyn opetustuokion tai yhteisen retken jälkeen kysymään; mitä opit maailmasta? Mitä opit itsestäsi? Näitkö, miten maailma liikahti parempaan suuntaan? Huomasithan, miten toivo lisääntyi?
PaTu on ryhmätyötä
Jokainen liikahdus kohti parempaa tulevaisuutta on arvokas. Siksi on tärkeää huomata, että matkaan saa lähteä monenlaisista syistä. PaTu-porukkaan saa liittyä hän, jolla on palava halu korjata maailman vääryyksiä. Ihan yhtä tervetullut on hän, jota lähinnä kiinnostaa kokeilla jotakin vähän uutta ilman sen kummempaa tunteen paloa. Ryhmä kasvaa ja jaksaa kantaa vuodesta toiseen paremmin, kun muistatte jatkuvasti kertoa PaTusta ja kutsua ihmisiä mukaan. Alakoululla käydessä kannattaa sanoa ääneen; sinäkin voit sitten muutaman vuoden kuluttua tulla tekemään tätä samaa asiaa tänne samaan paikkaan.
Paras mukaankutsuja saattaa olla nuori itse. Opettajan tehtävä on nähdä kaveriporukoiden ja hetkellisyyden ohi laajemmalle.
PaTu parantaa maailmaa
Patu ei ole mitä tahansa puuhailua. Muutosvoimien vapautuessa asiat saattavat lähteä rullaamaan kovaa vauhtia.
Ennen askeleita on pysähdyttävä sopimaan SUUNTA, johon juuri teidän porukka haluaa muokata maailmaa. Minkälaisia asioita haluatte nähdä tulevaisuudessa?
Vaikka jokaisella saattaa olla myös omia mielipiteitä pääsette melko nopeasti riittävän vahvaan yhteisymmärrykseen suunnasta. Reiluus, tasa-arvo, elävä hyvinvoiva luonto, onnellisuus ja ilo voivat olla kaikkien mielestä tavoiteltavia asioita, vaikka jonkun mielestä eläinten oikeudet ovat tärkeimpiä ja toinen taas haluaa keskittyä vaikkapa ilmastokriisin tai kiusaamisen hillitsemiseen. Jos jäämme etsimään asiaa, johon jokainen ryhmän jäsen suhtautuu täysin yhtenevin ajatuksin emme pääse ehkäpä koskaan liikkeelle. Luottakaamme siihen, että pääasiallinen suunta riittää ja jos oma idea ei toteudu juuri tällä kerralla pääsemme vielä uudestaankin PaTuilemaan.
Opettajan tehävä on avata keskustelu ja ohjata kohti ratkaisua sekä pitää huoli, että suunta pysyy oikeana.
Miten PaTu mahtuu kouluun ja osaksi opettajan palkallista työtä?
PaTu toteuttaa OPSia, virkistää toimintakulttuuria ja helpottaa nivelvaiheen tärkeää työtä. Sen luulisi olevan varsin tervetullut lisä jokaiseen kouluun.
PaTu-materiaali on julkaistu vuonna 2024. Meillä Vantaalla Kestävä Tulevaisuus nousi juuri osaksi kaupunkitason strategiaa ja tavoitteita. Monenlaista hienoa liikehdintää tapahtuu- vaikkakin tuskaisen hitaasti. Silti kaikissa kouluissa ei totisesti olla heti valmiita aloittamaan jotakin uutta. Alku saattaa olla nihkeä.
Onneksi asioilla on taipumus järjestyä; Ihan jokaisesta koulusta löytyy ihmisiä, jotka haluavat lähteä mukaan vaikuttamaan ja/tai jotka ovat uteliaita kokeilemaan jotain uutta. Aika ON oikea.
Pelkän tahdon ja toivon varassa arkipäivä ei muutu. Ohjaava opettaja tarvitsee palkallista aikaa paitsi tapahtumahulinoiden ajaksi myös suunnitteluun. Uuden aloittaminen vaatii panostusta. Olisi hienoa löytää omasta koulusta työparikin!
PaTu mahtuu opettajan palkalliseksi työksi ainakin
kerhoksi
MOK-viikolle
osaksi jotakin kurssia, esim kuvikseen, liikuntaan, kotitalouteen, opoon, tunnetaitoihin
yhtenäiskouluissa välkkätoiminnaksi
liikuntapäiviin ja muihin erikoispäiviin
taksvärkkiin (vaihtoehtoiseksi tekemiseksi; osa menee töihin, osa PaTuilee)
tukioppilastoimintaan
oppilaskunnan hallituksen aktivoimaksi toiminnaksi
nuorisotyön tai muun yhteistyökumppanin kanssa tehtävän yhteistyön osaksi
vanhempainyhdistyksen tukemaksi tempaukseksi
kokonaiseksi valinnaiskurssiksi
Vierumäen ja Ruusuvuoren kouluissa Vantaalla rehtorit ovat rohkeita arvojohtajia. He ymmärtävät miten tärkeää ylä- ja alakoulun yhteistyö on ja myös ohjaavat ihan oikeita resursseja erilaisten ideoiden toteuttamiseen.
Olemme saaneet jo muutaman vuoden ajan kehitellä PaTua yhdessä, kahden opettajan ja koulun voimin. Aloitimme kerhona ja liikuimme MOK-viikkojen kautta kohti pysyvämpää järjestelyä. Nyt meillä on useita valinnaisainekursseja ja monta vuosittaista tapahtumaa kalenterissa. Minulla on aikaa lukujärjestyksessä. Peruskoulun lehtorin toimenkuva on sittenkin venyväistä sorttia, olemme oppineet.
Jos oma rehtorisi on ymmällään haasteen edessä Ruusuvuoren koulun rehtori Salla Kilpiseen saa ottaa yhteyttä (salla.kilpinen@vantaa.fi)
MYÖS ALAKOULU TARVITAAN MUKAAN
Alakoulusta tarvitaan mukaan vähintään yksi aikuinen. Täällä Vantaalla kävi ainakin niin, että yhden opettajan myötä aukesi ovet koko kouluun. Nyt mukaan haluaisi niin monta opettajaa ja ryhmää, että emme mitenkään pysty kaikkien toiveita toteuttamaan.
Parhaimmillaan PaTu toimii myös opettajien verkostoitumisen ja yhteistyön mahdollistajana. Luokanopettajan ja aineopettajan yhteistyö on antoisaa ja ainakin täällä Korsossa erityisen hauskaa.
OMA PATU PARAS PATU
PaTu saa muuttua teidän koulussa juuri sellaiseksi, kuin se muuttuu. Näissä materiaaleissa on paljon taiteilua, koska meillä vetäjänä toimii kuvisope. Ihan yhtä hyvin voitte panostaa enemmän vaikka liikuntaan tai ruokaan. Muistakaa kuitenkin, että PaTu nimensä mukaan tähtää PAREMMAN TULEVAISUUDEN rakentamiseen. Toivoa ja maapallon hyvinvointia ei saa unohtaa ja suunnan säilyttäminen on tärkeää. VIISI ASKELTA PAREMPAAN TULEVAISUUTEEN on syytä pitää mukana rytmittämässä työskentelyä.
Miten toivoa lisätään?
… ihmiset löytävät toisiaan
… päästään oikeasti tekemään jotain
… tullaan kuulluiksi
… keskustellaan toisia arvostaen
… on kivaa ja nauretaan yhdessä, vaikka asiat ovat vakavia
….on turvallista
… saa pitää itselle tärkeän asian puolta
… saa olla oma itsensä
… saa sanoa, että harmittaa, pelottaa tai epäilyttää
… huomataan luonnon ihmeellisyys
… kuullaan sankaritarinoita
… huomataan, että asiat muuttuvat paremmiksi
… taide, musiikki, tanssi, liikunta
… löydetään yhteiset päämäärät
… tehdään käsitöitä, kokataan tai hoidetaan puutarhaa yhdessä
… ymmäretään, että olen tärkeä osa jotain suurempaa
… eri-ikäiset tekevät yhdessä
… leikitään
Listaa tutkimalla saatat todeta, että ei tuo kovin vaikealta kuulosta. Hyvä niin! Saa olla helppoa! Huomaa kuitenkin, että misään kohdassa EI LUVATA, että maailman kaikki ongelmat ratkeavat tai väitetä, että kaikki huoli on turhaa. Maailmassa on monenlaista huolestuttavaa meneillään, siitä emme pääse mihinkään. Toivo ei tarkoita samaa kuin silmien sulkeminen ongelmilta.
Radikaali, aktiivinen toivo kantaa eteenpäin! Se ei lupaa, että kaikki kyllä järjestyy. Se tietää, että kävi miten kävi, maailma muuttuu paremmaksi, kun lähdemme yhdessä liikkeelle.
Toivon vastakohta on lamaantuminen ja paikalleen jähmettyminen. Kukaan ei voi ratkaista kaikkia maailman ongelmia kerrallaan ja välillä sattaa todellakin vaikuttaa siltä, että millään ei ole mitään väliä. Niin ei kuitenkaan ole.
Jokainen voi lähteä kulkemaan kohti parempaa ja pyytää muita mukaan. Kerta toisensa jälkeen on todettu, että ihmisillä on tarve ja tahto lähteä rakentamaan parempaa maailmaa yhdessä toisten kanssa. Maailma muuttuu välittömästi paremmaksi ja toivo astuu mukaan kuvaan, kun lähdemme yhdessä liikkeelle.
Lisää toivoasiaa: www.toivoajatoimintaa.fi
Miksi juuri minä? Miksi juuri nyt?
Seuraava teksti sisältää lauseita ja ajatuksia, joihin palaan kerta toisensa jälkeen yläkouluikäisten kanssa toimiessani. Meidän koulun maailmanpelastuksellinen toimijuuspedagogiikka on muotoutunut etsimällä, erehtymällä ja oivaltamalla tässä vuosien varrella. Toisinaan on yksinäistä. Mistään ei tunnu löytyvän valmiita vastauksia. Tie on etsittävä itse.
Tästä tekstistä saatat löytää joitakin suuntaviittoja omalle tiellesi.
Suunnilleen näin puhun omille oppilailleni:
Maailmassa on monenlaisia virheitä. On ilmastonmuutos, sotia, eläinten kaltoinkohtelua, epätasa-arvoa, kiusaamista, pelkoa ja ties mitä muuta. Joskus nämä virheet saattavat tuntua aivan ylivoimaisilta. Ihan kuin kaikki olisi jo pilalla ennen kuin ollaan päästy elämässä edes kunnolla alkuun.
Melkein kaikki ihmiset iästä riippumatta miettivät tulevaisuutta ja kokevat monelaisia tunteita sitä kohtaan. Suurin osa HALUAA olla mielummin osa ratkaisua kuin osa ongelmaa. Lähes jokainen välittää.
Vaikeista asioista voi olla vaikea lähteä puhumaan. Kukapa haluaisi olla se henkilö, joka pilaa toisten ilon tai pelottelee? Kuitenkin on todettu kerta toisen jälkeen, että asiat muuttuvat paremmiksi heti, kun niistä aletaan yhteistuumin puhua. Olo kevenee, kun huomaa, että muutkin välittävät. Asiat muuttuvat, kun niille ryhdytään tekemään yhdessä jotakin.
Tulevaisuus ei ole lukittu. Kukaan ei oikeasti tiedä minkälaista täällä maapallolla on kymmenen tai viidenkymmenen vuoden kuluttua. Me tiedämme, että tämä nykyinen meno ei voi jatkua. Maailman kantokyky ei riitä, jos tuhlaamme luonnonvaroja, havittelemme omaisuutta, riitelemme ja kulutamme siihen malliin kuin nyt. Mutta tulevaisuutta ei vielä ole. Me ihmiset luomme sen. Muutoksilla, joita elämme todeksi NYT on kaikki maailman voima.
Maailmanparannus saa olla myös kivaa. Ihminen on onnellisuutta havitteleva olento. Jos lähdemme ratkomaan ongelmia pelottelemalla tulevaisuudella, poistamalla kivoja asioita, kärvistelemällä ja kieltämällä vaikka kaikki maukas ruoka, ei kovin pitkälle pötkitä. Elämästä on tarkoitus myös nauttia!
Myös silloin, kun elämme parempaa tulevaisuutta todeksi täytyy saada nauraa ja olla iloinen. Paremmat välipalat ovat myös herkullisia. Uhanalaisista eläimistä voi jutella pelatessa muistipeliä. Toisten mielipiteitä oppii kunnioittamaan leikkimällä. Yläkoululaisten ja alakoululaisten yhteisellä metsäretkellä on mukana niin paljon taikaa, että kaikki on mahdollista.
Sinä et ole tahdoton kylpyankka, joka vain kelluu maailman aalloilla kohti tuhoa avuttomana. Sinä olet tärkeä osa muutosta. Sinulla on kyky lähteä liikkeelle. Sinulla on taito ja voima kutsua muita mukaan paremman tulevaisuuden rakennushommiin. Sinulla, juuri sinulla, on voimia, joita meillä aikuisilla ei ole.
Sinun tehtäväsi ei kuitenkaan ole pelastaa koko maailmaa tai kantaa vastuuta meidän kaikkien tulevaisuudesta. Aikuisille kuuluu aikuisten vastuu.
Murrosikäisen tehtävä on selvitä murrosiästä. Saat olla väsynyt ja kyllästynyt. Saat olla huonolla tuulella. Saat välillä levätä. Saat mokata. Saat olla mukana, vaikka et ymmärtäisi mistä vaikkapa ilmastonmuutos johtuu.
Maailma tarvitsee sinut sellaisena, kuin olet, juuri nyt, tässä iässä, tänä päivänä, näillä tiedoilla ja taidoilla. KOulussa on tarkoitus oppia asioita eikä vain esitellä valmiita huippusuorituksia.
Sinä voit yhdessä toisten kanssa tuoda toivoa, iloa, luottamusta ja ihan todellisia muutoksia tähän maailmaan.
Sinä voit olla toivottu vieras, jonka kohtaamisen lapset muistavat koko ikänsä.
Ei hätää, mennään yhdessä!
Printattavat apuvälineet
Printtaa täältä OMA KORTTI ja muut apuvälineet, joita tarvitsette VIIDELLÄ ASKELEELLA KOHTI PAREMPAA TULEVAISUUTTA
Alakoulun opettajalle
Rohkaisun sanoja ja terveisiä kollegalta kollegalle